keskiviikko 7. syyskuuta 2011

7.9. (ke) heprealaista musiikkia ja muutoksia

Kyltistä sain napattua kuvan
kun odottelin sisään pääsyä
Sunnuntaina kävin pitämässä ensimmäisen heprealaisen musiikin kurssin paikallisen Bethel-kirkon nuorisokeskuksessa. Paikalle tuli kymmenkunta asiasta innostunutta aikuista nuorta. Käytännössä kaikki he ovat jollain tavalla tekemisissä eri seurakuntien musiikkityössä - joko kuorossa tai bändeissä. Yksi oli tullut paikallisesta Raamattukoulusta - nuori opettaja, joka oli erityisesti kiinnostunut Vanhasta Testamentista, hepreasta ja siksi myös heprealaistesta musiikista. Mukavan bändi oli paikalla. Kävimme läpi pari simppeliä yhden soinnun ihmettä (Shalom Chaverim ja David, Melech Yisrael) ja muutaman afterglow-tanssibiisin (Heveinu shalom, Hava Nagila ja Hinema Tov). Meidän piti olla siellä neljän tunnin setti, mutta olin kolmen tunnin jälkeen jo niin poikki, että jatkamme siitä sitten ensi kerralla. Vähän pientä säätöä jouduttiin kokemaan kun nuorisotalon johtaja Birendra ei saanut kaikkien luokkien ovia auki ja jouduimme kaikki ahtautumaan pieneen toimistoon. Mutta hyvin se toimi niinkin. Hyvä maku jäi itselle - olen muuten ollut aikamoisen ulkona seurakunnallisesta touhuista, kun kielimuuri on välissä. Tällä tavalla tutustun kuitenkin joihinkin paikallisiin kristittyihin kohtuullisen luontevasti. Harmitti jälkikäteen, että olin sen verran innoissani asiassa, että unohdin ottaa joukosta valokuvan.

talon rakentamista vanhalla
ja uudella tavalla
Pari yleisempää huomiota kuvien kera. On melkoisen ilmeistä, että Nepal on valtiona jonkinlaisen uuden ja vanhan rajapinnassa. Toisaalta on vanhoja traditioita, vanhoja tapoja tehdä työtä, elää ja pukeutua - toisaalta on nousemassa uusi, kansainvälisempi tapa toimia, uudet traditiot ja tavat elää. Yksi esimerkki on tämä oheisen kuvan rakennusteline-systeemi: puolet telineistä on bambua - vanhaa traditionaalista rakennustekniikkaa, joka sopi traditionaalisille pikkutaloille - ja puolet metallia, joka sopii modernimpaan rakentamiseen.  Itse rakennus edustaa tätä uudempaa traditiota, tulevaisuutta. Samanlaisia esimerkkejä ei tarvitse kaukaa hakea: selvästi vanha pukeutumismalli (Daura Surawa-puku) hattuineen on poistumassa - karkean arvioni mukaan noin 1/5 miehistä käyttää enää paikallista kipa-hattua eli kapia ja nuorista ei käytännössä kukaan. Naiset kyllä käyttävät yli 90 %:sesti klassista saria ja huivia, vaikka nuorista naisista selvästi useampi on alkanut pukeutua länsimaisesti. Samoin tämä pullojen syytäminen jokeen edustaa samanlaista rajapintakäyttäytymistä: aiemmin kaiken VOI heittää jokeen, kun ihmisiä oli niin vähän - sinne ne häipyivät silmistä. Nyt kun ihmismäärä pääkaupungissa on kymmenkertaistunut pienessä ajassa, se ei enää vetele. Ennustan, että 10 vuoden kuluessa tulee suuri paine lähteä uudistamaan myös kaupunkikuvaa modernimmaksi - myös jätehuoltosysteemejä. Mutta ongelmina ovat raha ja mentaliteetti; nykyinen taso näyttää yhtäältä tyydyttävän paikallisia ja toisaalta valtion budjetissa ei liikoja rahoja ole kaiken uudistamiseen. Joku suomalaisista sanoikin, että Kathmandun ainoa toive on iso maanjäristys, joka laittaa koko kaupungin hajalle - länsimaisen valuuttahanat aukeavat ja saadaan rakentaa koko kaupunkin uudelleen nollasta.

hämärää mainontaa
Kathmandun kujilla...
Toinen huomio: koulutus on täällä iso bisnes, kuten ehkä aiemmin on tullut huomioitua. Heräsin tähän kun näin tämän ilmoituksen kadunkulmassa sähkötolpassa: "ilmaista koulutusta Suomessa" ja alla firma, joka sitä tarjoaa. Paikalliset ovat sitä mieltä, että yksityiskoulu se jotain on. Siitä saa pulittaa 200 - 500 euroa kuussa + menoja päälle. Luokkakoot näyttävät olevan pienempiä kuin normikouluissa (45 oppilasta luokassa oli siinä koulussa, jossa vierailimme esitestauksen tiimoilta kun kunnan/valtion koulussa oli 55).  Laskin, että jos 5-sarjaisessa koulussa oppilaita on luokka-asteella 45x5 eli 225 ja jokainen maksaa kuussa 500 euroa, siitä kertyy koululle noin 112.000 euroa kuussa. Kun opettajan palkka on koulussa noin 300 euroa kuussa (eli 3 kertaa enemmän kuin valtion virallinen palkka), voittoa jää sitten kuitenkin aika mukavasti tehdä koululle hankintoja ja maksaa ylläpidosta. On silti hyvä huomata, että paikallisilla perusihmisillä ei ole ollenkaan varaa tällaiseen ylellisyyteen, kun valtion palkat ovat mitä ovat (100 euroa kuussa). Tällaiset koulut on tarkoitettukin yläluokalle, bisnesveijareille, joilla tulotaso on samaa kuin Suomessa.

Tiilet saavat kyytiä kun
mummu laittaa hihat heilumaan
Yksi kiusallinen huomio vielä: Kävin taannoin Thamelissa, ja jo toisen kerran kaverit tulevat tarjoamaan avoimesti (joskin hiljaisella äänellä) "hyvää ruohoa". Näytänkö puutarhurilta, kun nämä viherkaverit niin luulevat? Laitan tähän vielä yhden kuvan siitä, miten "vanhat käytetähän loppuun" täälläkin päin maailmaa - en ole tohtinut näistä vanhemmista rouvista ottaa kuvia, mutta nyt sain nopeasti napattua. Tiiliä menee selässä useampia kiloja kerrallaan, kun vanhat rouvat laittavat raksalla menemään. Voi kuvata sitä, miten tasa-arvoista täällä päin on, tai sitä, miten heikko on eläke, kun pitää loppuun asti raataa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti